Refleksjon over "Havet og plastmysteriet"

Det jeg lærte av Havet og plastmysteriet, var virkelig hvor mye plast det virkelig er på overflaten av havet, også det at vi ikke vet hvor all plasten blir av.  Ved at forskere har regnet seg til hvor mye plast det er på havet, vet til nå 236 000 tonn altså 1% av plasten som blir produsert per år i verden ligger på havoverflaten. Når plasten havner i havet blir delene brutt ned til bitte små biter som er 5 mm store, som vi kaller mikroplast. Plast har i dag blitt en del av havet sånn som plankton og alger er, og disse mikroplast bitene som ligger i havet påvirker dyrelivet. Når fiskene får i seg mikroplasten kan de utvikle kreft, som igjen er farlig for oss mennesker. Det ble sagt i dokumentaren at du kan likeså godt bare spise en plastikkpose istedenfor å kaste den, for du får den inn i deg uansett. Skal det virkelig være sånn?  

Når forskerne kjøpte fisk, og testet fisken om de hadde fått i seg plast ble jeg sjokkert over resultatet. For det viste seg nemlig at 1/4 av fiskene  og 1/3 av østersene som ble kjøpt hadde plast i systemet sitt. Tanken på at vi mennesker også får i oss plast er skremmende, for vi vet ikke hvor skadelig det er for oss. Det ble også sagt at mennesker som spiser mye blåskjell får i seg 60 mikroplast partikler i kroppen.  

Når jeg ser hvor mye plast som finnes i havet blir jeg veldig redd for hvordan verden kommer til å ende opp når min generasjon skal ta over jorda.  Det at det blir sagt at hvis vi fortsetter slik som vi gjør nå kommer havet i 2050 til å inneholde like mye med plast som fisk. Skal vi virkelig leve i en verden som er full av plast, nå som vi har sjansen for å stoppe det? Vil dere voksne at vi barn skal ta over en ødelagt og forsøplet jordklode? 

"Bevare og bruke hav og marine ressurser på en måte som fremmer bærekraftig utvikling", dette er  FN'S 14 bærekraft-mål. I dag ser vi at forurensninger, over fisking og klimaendringer tydelig påvirker havet. Dette bærekraftmålet som omfatter liv under vann menes gjør at vi skal forurense havet betydelig mindre, få slutt på over fisking med det også få en stopp på ulovlige fiskemetoder og bevare kystene. Alt dette innen 2030. Filmen jeg så handlet om hvordan havet blir ødelagt av plast, og mysteriet på hvor all plasten blir av. Jeg kan knytte filmen opp med bærekraftmålet ved at vi skal jobbe med å få slutt på forurensningen av havet, og derfor må vi finne ut hvor all søpla blir av. 




Kommentarer

  1. Jeg synes teksten din var veldig bra:) Jeg likte spesielt godt spørsmålene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemeldingen! Det setter jeg veldig pris på :)

      Slett
  2. Nei, vi voksne ønsker ikke at dere skal ta over en jordklode full av plast... - eller i alle fall ikke jeg! Derfor er det viktig å bevisstgjøre voksne, men også dere unge om hva som er lurt og hva som er mindre lurt! Og jeg tror dessuten at vi må begynne med holdningsskapende arbeid tidlig, til og med Solveig på 4 år vet at plast og matavfall skal kastes på ulikt sted! :) Syns du skrev godt!

    SvarSlett
  3. Veldig bra tekst! Likte godt hvordan du får frem at dette er forsket på.

    SvarSlett
  4. Hvorfor er det så viktig å finne ut hvor søpla er, for å få slutt på forurensningen?

    SvarSlett
  5. Veldig bra tekst! likte spesielt godt at du fikk frem noe av forskningen :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

"Havet og plastmysteriet" reflekjonslogg

Død på grunn av plast